سید حمید شاهنگیان
آهنگساز، نوازنده و تنظیم کننده
تاریخ تولد: ۱۳۲۵ در تهران
کارشناس ارشد مدیریت از دانشگاه شیکاگو

سیدحمید شاهنگیان، از اولین آهنگ‌سازان سرودهای انقلابی است که پیش از انقلاب کار خود را آغاز کرد. وی با آنکه فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت از دانشگاه شیکاگو است، اما به طور ذوقی و بنابر احساس درونی و ضرورت ایجاد سرود، برای وحدت بخشیدن بر حرکت‌های مردمی در انقلاب، به ساختن سرود پرداخت.
شاهنگیان، بعد از انقلاب تا سال ۱۳۶۰، رئیس شورای موسیقی و شعر صداوسیما بود و از آن پس به مشاغل مدیریتی مشغول شد، اما همچنان موسیقی انقلابی یکی از دغدغه‌های اصلی‌اش بوده است.
در سال‌های مبارزه و منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی، حوزه موسیقی (به ویژه سرود) در انحصار نیروهای چپ بود که مفاهیم آن نیز با اندیشه‌های این گروه‌های سیاسی شکل می‌گرفت. اما در سال ۵۷ نوعی از موسیقی انقلابی تولید شد که رنگ توحیدی داشت و این بچه‌مسلمان‌ها بودند که فضای کار را برای اجرای آثار به دست گرفتند و سید حمید شاهنگیان یکی از شروع‌کننده‌های این جریان بود که نقش بسیار موثری در تولید آثار موسیقایی مرتبط با انقلاب اسلامی داشت. او کارهایی را خلق کرد که برای همیشه ماندگار شد. او از جمله هنرمندانی است که وقتی در روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی وارد ایران می‌شود، با نیازهای فرهنگی آشنا می‌شود و همراه با جریان انقلابی که از همان دوران آغاز شده بود، تلاش می‌کند تا کارهای مناسبی در این عرصه تولید کند.
حمید شاهنگیان از جمله هنرمندانی بود که در تظاهرات روز ۱۷ شهریور تهران نیز حضور داشت و از همان زمان معتقد بود که نباید اجازه داد که این اتفاق بسیار مهم تاریخی، از سوی رژیم پهلوی به فراموشی سپرده شود. اتفاقاً با همین انگیزه بود که سرود ۱۷ شهریور را تولید کرد و همه کارهای مربوط به تولید و ضبط آن را با روش یک نفره انجام داد که در آن زمان واقعاً جالب توجه بود.
وی در سامان‌دهی گروه‌های سرودی که حین ورود حضرت امام خمینی (ره) به فرودگاه مهرآباد و سخنرانی در بهشت زهرا برنامه اجرا کردند، نقش بسیار موثری داشت و پس از آن نیز کارهایی را تولید کرد که هرکدام تاثیر زیادی در شکل گیری جریان سرود پیدا کردند.

بخشی از سرودهای تولید شده:
سرود ملی جمهوری اسلامی
خمینی ای امام
برخیزید ای شهیدان راه خدا
زندانی
برخیزیم در هوای آزادی
نصر من الله، ۱۷ شهریور
۱۳ آبان
بپا خیزید
سرباز
انقلاب اسلامی
جانبازی صبورم