حامد جلیلی ـ که به تازگی به عنوان مسئول دفتر سرود اداره کل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شده است، درباره مسیری که سرود طی کرد تا به محبوبیت رسید، گفت: سِبقه سرود به دهه ۵۰ و اتفاقاتی که در انقلاب رخ داد برمی‌گردد که بعد از انقلاب اسلامی جایگاه ویژه‌ای در بین مردم پیدا کرد؛ جمع‌خوانی‌های عظیمی که در راهپیمایی‌ها صورت می‌گرفت به مرور به گروه‌های کوچکی تبدیل شد که در دوران جنگ هم خیلی تأثیرگذار بودند.
جلیلی در گفت‌وگویی با ایسنا ادامه داد: متأسفانه در اواخر دهه ۶۰ این اتفاق کمرنگ شد؛ به دلیل اینکه هیچ متولی برای این کار منصوب نشده بود و گروه‌ها با سلیقه شخصی و علم و فهمی که از این حوزه داشتند و نداشتند، کار تولید می‌کردند. این روند ادامه پیدا کرد تا امروز به این وضعیت نه چندان خوب رسید که آثار تولیدی در حوزه سرود زیاد است ولی تعداد کارهایی که بتوان به آنها به عنوان یک اثر فاخر یا تأثیرگذار استناد کرد زیاد نیست.
جلیلی درباره برنامه‌ای که برای ساخت آثار باکیفیت در حوزه سرود دارند، توضیح داد: دفتر سرود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قصد تولید ندارد؛ یعنی ما قرار نداریم که هزینه کنیم و کار تولید کنیم؛ البته تولیداتی را برای اینکه مشخص کنیم تولید فاخر چیست، خواهیم داشت ولی هستند گروه‌ها و نهادهایی که خود را متولی تولید سرود معرفی می‌کنند و قرار است در صورت نیاز در ارائه محتوای مناسب به آنها کمک کنیم.
این فعال حوزه سرود تصریح کرد: قصدمان این است که یک مقدار پایه‌ای و اصولی‌تر به این امر نگاه کنیم؛ هدفمان توانمندسازی گروه‌های کل کشور است؛ حتی تمرکزمان بیشتر روی گروه‌های شهرستانی و روستاها خواهد بود و تربیت استادانی برای تشکیل این گروه سرودها.
چقدر آموزش موسیقی برای شما ملاک است؟
مسئول دفتر سرود اداره کل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید: خود مقام معظم رهبری هم بر اجزای شعر، آهنگ، صدا و زبده گزینی تأکید داشتند، ما هم به همین صورت عمل می‌کنیم و از اساتید مطرح شعر، موسیقی و اساتید مطرحی که بتوانند کرال خواندن را به گروه‌های سرود آموزش دهند، استفاده خواهیم کرد؛ البته افرادی هستند که اسم و رسم چندانی ندارند ولی با تمام وجود برای این عرصه مایه گذاشته‌اند و تجربیات بسیار ارزشمندی دارند که قطعا از حضور آنها هم استفاده خواهیم کرد.
جلیلی در پاسخ به اینکه چه برنامه هایی دارند تا مانع کپی سرودها شوند؟ پاسخ داد: ساخت یک سرود از سرودن شعر گرفته تا تمرین، ضبط و تنظیم همه بسیار هزینه‌بر هستند. قاعدتا مطلوب یک گروه سرود این است که با کمترین هزینه کاری را تولید کند ولی متأسفانه کپی کردن یکی از راه‌های کم کردن هزینه تولید است؛ البته که ما در دفتر سرود برنامه داریم این امر را تا حدی ساماندهی کنیم و اگر گروه سرودی در حدی باشد که ارزش همکاری داشته باشد، در زمینه شعر، موسیقی و ملودی به آنها کمک خواهیم کرد.
او در عین حال تصریح می‌کند: البته گاهی استفاده از برخی ملودی‌ها اجتناب ناپذیر است و در همه جای دنیا از برخی ملودی‌های نوستالژیک استفاده شده است؛ البته که با رعایت حقوق کپی رایت. ولی تکرار این روند هم کار درستی نیست و باید تولید نو هم صورت بگیرد.
بهتر نیست کارهای محدودتری تولید کنیم ولی با کیفیت؟
مسئول دفتر سرود اداره کل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسخ می دهد: قطعا این روند مطلوب است و تا جایی که بتوانیم و بودجه داشته باشیم به گروه‌هایی که کار خوب ارائه می‌دهند و می‌توانند اجرای خوب داشته باشند، کمک می‌کنیم؛ ولی بر اساس آماری که من خودم از گروه‌های سرود دارم بسیاری از کارها بدون اجازه از آثار قدیمی و نوستالژیک ایران ساخته می‌شود که البته این کار غلط است و غیرقانونی. ولی چون ساز و کار کپی رایت در ایران خیلی مشخص نیست صاحبان اثر چندان پیگیری نمی‌کنند چون به نتیجه رسیدن، پروسه‌ای طولانی دارد.