حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره هنر متعالی فرمودند: «هنر را در خدمت مفاهیم انقلابى باید قرار داد. مفاهیم انقلابى عالی‌ترین مفاهیمى است که به درد انسانها می خورد، به درد مردم می خورد؛ هنر را در خدمت این [مفاهیم] باید قرار داد. این بیش از آنکه خدمت به مخاطب و مستمع باشد، خدمت به خود هنر است که هنر در شبکه‌‌ى صحیحِ آبیارىِ معنوىِ افکار مردم قرار بگیرد. همین شعارهایى که مردم می دادند، همین حرفهایى که امام (رضوان ‌الله ‌علیه) فرمودند، همین خواسته‌ها و آرمانهایى که مردم دارند، همه قابل تجسّم و تجسّد است؛ یعنى می شود اینها را با شیوه‌‌ى هنرى، با زبان مخصوص هنر، تجسّم بخشید.
گاهى اوقات هست که وقتى هنر در خدمت یک کارى قرار می گیرد، آن کار اعتلا پیدا می کند، یعنى ارزش معنوى آن کار، آن حقیقت، آن فکر یا آن شعار بیشتر می شود. الان آقاى قره‌‌باغى که سرود «مرگ بر آمریکا» را خوانده، در جلسه‌‌ى ما است. خب، وقتى ‌که این شعار مرگ بر آمریکا را یک هنرمندى به این قشنگى، به این خوبى می خواند، در واقع این شعار را احیا می کند، زنده می کند و آن را در یک مرتبه و رتبه‌‌ى بالایى قرار می دهد.»

زنده‌یاد اسفندیار قره‌باغی، خواننده موسیقی کلاسیک بود. او از بنیان‌گذاران سرودهای انقلابی در ایران است که در بهمن ماه امسال ترانه‌های جدیدی از او رونمایی شد. صدای اسفندیار قره‌باغی برای کُر و اپرا تربیت شده و در این زمینه‌ها هم فعالیت‌های چشمگیری داشته است.

قره‌باغی پیش از انقلاب، سولیست باس در اپرای تهران بود. اما با پیروزی انقلاب اسلامی تمام تخصص و قابلیت‌های خود را در اختیار ارزش‌های انقلابی قرار داد و در این زمینه نیز آثار جالب توجهی را پدید آورد که بسیاری از آن‌ها ملی و ماندگار شدند. سرود «آمریکا، آمریکا، ننگ به نیرنگ تو» یکی از فراگیرترین آثار اوست. اثری که تقریباً تمام مردم ایران از هر نسلی که باشند، آن را شنیده‌اند.