فراخوان دوازدهمین جشنواره ملی سرود رضوی از سری برنامه‌های بیستمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) به میزبانی استان گلستان منتشر شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در این خصوص گفت: جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) در ایران و جهان اسلام؛ به عنوان یکی از بسترهای زلال و جاری آفرینش‌های فرهنگی و هنری، تمامی هنرمندان و فرهیختگان مشتاق آن آستان ملکوتی را به بیستمین «قرار عاشقی» فرا می‌خواند.
بنیاد بین‌المللی فرهنگی‌هنری امام رضا علیه‌السلام با مشارکت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان به مناسبت دهه کرامت، دوازدهمین جشنواره ملی سرود رضوی را با موضوعات زیر برگزار می‌نماید.
موضوعات:
1-مدح و منقبت امام رضا علیه السلام
2-مدح و منقبت حضـرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها و حضرت احمد بن موسی «شاهچراغ» علیه السلام
3-جلوه‌های فرهنگ رضوی همچون علم، شفاعت، مهربانی، زیارت و حرم امام رضا علیه السلام
دبیر دوازدهمین جشنواره سرود رضوی افزود: این جشنواره یکی از رویدادهایی است که هدف اصلی‌اش ارتقاء سطح سرود در جامعه فرهنگی هنری کشورمان است و در این مسیر و طی چندین دوره‌ای که از برگزاری این رویداد گذشته، شاهد بهبود جایگاه سرود در کشور بوده‌ایم. بی‌شک چند رویداد عمده رقابتی سرود کشور، در رونق این قالب هنری ارزشمند که ویژه گروه‌های سنی کودک تا نوجوان و جوان را شامل می‌شود، باعث این پیشـرفت شده‌اند که البته تا رسیدن به نقطه آرمانی هنوز فاصله بسیار است اما این روند به درستی و با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری مطلوب، در آینده‌ای نه‌چندان دور، به شرایط و موقعیت مورد نظر خواهد رسید.
با توجه به موضوعات مطرح شده، هدف از برگزاری این جشنواره؛ ترویج هنرهای آوایی با محوریت فرهنگ رضوی؛ تعامل و تبادل هنری با اقوام ایرانی در نشر نواهای مذهبی؛ شناسایی و حمایت از جوانان مستعد و خلاق در حوزه شعر و سرود با تاکید بر موسیقی نواحی و همچنین ترویج روحی تلاش و کار گروهی و ایجاد شور و نشاط دینی به ویژه در میان جوانان و نوجوانان است.
سید مجتبی ذبیحی گفت: این جشنواره در سه بخش کار خود را ادامه خواهد داد.
بخش اول تمام گروه‌های «متوسطه اول» و «متوسطه دوم» دختران و پسران که در مجموع به چهار گروه مختلف سنی جنسیتی تقسیم می‌شوند، در جشنواره شرکت خواهند کرد. ضمن اینکه داوری هر بخش به صورت کاملا جداگانه انجام خواهد شد و همچنین آثار برتر و جوایز نیز به تفکیک خواهد بود.
بخش دوم، بخش «سرود همگانی» ویژه مدارس است که گروه‌ها باید آثار خود را به صورت همگانی و متشکل از یک گروه حداقل صد نفری اجرا و فیلم آن را برای جشنواره ارسال کنند تا مورد ارزیابی قرار گیرد.
بخش سوم، «بخش اجراهای پاتوقی» که در این بخش گروه‌ها باید در مناطقی از شهر و در میان مردم یک منطقه را انتخاب و سرود خود را اجرا کرده و فیلم اجرا را برای جشنواره ارسال کنند که این فیلم‌ها نیز توسط داوران ما ارزیابی و آثار برتر مشخص شده و برای اجرا در رقابت اصلی دعوت خواهند شد. تعداد اعضای گروه برای اجرای پاتوقی باید ده نفر باشد.
این جشنواره در تاریخ ۶ الی ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار و اختتامیه جشنواره ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به میزبانی استان گلستان (شهرستان گرگان) خواهد بود.