در نشست خبری نخستین جشنواره ملی سرود فجر مطرح شد:

دولت سیزدهم در پی احیای سرود است / سرود رسالتی متعالی دارد

 

به گزارش روابط عمومی جشنواره ملی سرود فجر، صبح امروز یکشنبه 21 آبان 1402 نشست خبری جشنواره ملی سرود فجر برگزار شد تا ابعاد مختلف این رویداد برای علاقه‌مندان به سرود، به طور کامل تشریح شود.

محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس جشنواره ملی سرود فجر، حامد جلیلی مدیر سرود دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر اولین جشنواره ملی سرود فجر و حسین صیامی دبیر اجرایی جشنواره ملی سرود فجر در این نشست حضور داشتند.

 

دفتر سرود در پی اعتلای سرود است / دولت سیزدهم در پی احیای سرود است

در ابتدای این نشست محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس جشنواره ملی سرود فجر گفت: خوشبختانه دبیر جشنواره و مدیران اجرایی جشنواره تلاش می‌کنند تا به محض انتشار فراخوان جشنواره اخبار و فعالیت‌های انجام گرفته در این رویداد را با مردم و اهالی رسانه به اشتراک بگذارند. با روی کارآمدن دولت سیزدهم و حضور آقای اسماعیلی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید بر این بود که گونه سرود دوباره احیا شود.

وی تاکید کرد: در تلاش هستیم تا بتوانیم سرود را به جایگاه واقعی‌اش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برسانیم حتی در تلاش هستیم که این مقوله در ساختار رسمی وزارت‌خانه قرار گیرد. خوشبختانه حضور حامد جلیلی به عنوان مدیر دفتر سرود موسیقی وزارت ارشاد باعث شد تا به شناسایی گروه‌های سرود کشور، توانمندسازی سرپرستان گروه‌های سرود، ارتقای سطح موسیقایی گروه سرود و مواردی از این دست بپردازیم.

اله‌یاری گفت: مقام معظم رهبری در فرمایشات‌شان تاکید ویژه‌ای بر گسترش سرود در کشور دارند. از این رو برنامه‌های بسیاری برای گسترش سرود در بین اقشار مختلف کشور داریم. ما علاوه بر این موضوع تصمیم داریم تا با استفاده از آثار آهنگ‌سازان شناخته شده موسیقی و سرود کارهایی را در حوزه بزرگسال انجام دهیم. ما به هیچ عنوان قصدی برای رقابت با ارگان‌های دیگری که در عرصه سرود فعالیت می‌کنند را نداریم آن‌چه انجام می‌شود موازی‌کاری نیست بلکه تنظیم فعالیت‌های سرود کشور به واسطه دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که هم اکنون نیز در حال انجام است.

رئیس نخستین جشنواره سرود فجر تاکید کرد: طی این ماه‌ها جلسات متعددی را با گروه‌های سرود و فعالان این عرصه برگزار کردیم و تصمیم داریم با برگزاری جلسات آسیب‌شناسی شرایط بهتری را برای ارتقای سطح کیفی آثار انجام دهیم. در بخش تولید هم در ماه‌های گذشته سرودهایی در دفتر سرود تولید شده که به زودی در قالب یک آلبوم منتشر خواهد شد.

اله‌یاری گفت: سرود قابلیت این را دارد که یک جشنواره بزرگ و مستقل داشته باشد و امیدوارم برگزاری جشنواره سرود فجر بتواند به ارتقای سطح کیفی و افزایش وحدت و مودت بین اهالی موسیقی و سرود کمک کند.

 

سرود رسالتی متعالی دارد

در بخش دیگری از این نشست حامد جلیلی مدیر دفتر سرود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر نخستین جشنواره ملی سرود فجر گفت: هدف ما ارتقای سطح ذائقه شنیداری مردم است. سرود یک رسالت متعالی دارد که باید از ظرفیت‌های آن استفاده کرد.

وی ادامه داد: تمام تلاش‌مان را انجام دادیم تا موضوعات تربیتی و تعلیمی در بخش‌های مختلف جشنواره سرود فجر پیش‌روی مخاطبان قرار گیرد. این در حالی است که ما در حوزه‌های خانواده هم تصمیم داریم که بخش‌های ویژه‌ای را در نظر بگیریم که می‌تواند دربرگیرنده تنوعات مختلفی باشد. در این زمینه برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته که به زودی جزئیات آن اعلام می‌شود.

جلیلی تاکید کرد: یکی دیگر از بخش‌هایی که در این جشنواره روی آن تاکید زیادی داریم بخش موسیقی کرال است. موضوعی که در ورای آفت پلی‌بک‌خوانی است و می‌تواند دربرگیرنده مؤلفه‌های مهم آموزشی باشد که در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی انجام گرفته که می‌بایست حتی خارج از جشنواره موسیقی فجر نیز مورد توجه ما باشد. ما باید گروه‌های سرود را مجاب کنیم که به حوزه موسیقی کرال توجه بیشتری داشته باشند. این موضوع یکی از مهم‌ترین اهداف ما در بخش سرود دفتر موسیقی است که می‌بایست روی آن تمرکز بیشتری داشته باشیم.

 

جشنواره سرود فجر در چهار مرحله برگزار می‌شود

حسین صیامی دبیر اجرایی جشنواره ملی سرود فجر گفت: امسال جشنواره با رویکرد متفاوتی در حوزه فراخوان پیش‌روی شرکت کنندگان قرار گرفت. بخش‌های جشنواره مشتمل بر سرود، آکاپلا و گروه‌های کُر است. ما در کنار بخش‌ها بخش کتاب و پژوهش هم داریم که در این راستا بر اساس محتوای فراخوان هنرمندان می‌توانند شرکت کنند. ما در این زمینه هیچ محدودیت جنسیتی نداریم و همه گروه‌ها و هنرمندان این عرصه می‌توانند آثارشان را بر اساس فراخوان به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

وی ادامه داد: ما برای این جشنواره چهار مرحله را طراحی کردیم که به نظرم اتفاق متفاوتی است. مرحله اول ابتدا ارسال آثار است که ما در این زمینه روی اجرای زنده گروه‌ها تاکید داشته و داریم. یعنی گروه‌ها باید اثر مورد نظرشان را برای ارسال به ستاد جشنواره به صورت زنده بازخوانی کرده و تصویر آن را به جشنواره ارسال کنند. بعد از این ما مرحله مقدماتی را داریم، آثار ارسالی بعد از بررسی هیات انتخاب به مرحله مقدماتی که به صورت منطقه‌ای و استانی است راه پیدا خواهند کرد. ما در این حوزه پنج یا شش منطقه کشوری را انتخاب کردیم که در این مرحله آثار مورد داوری قرار می‌گیرند و پس از آن آثار منتخب به مرحله نهایی جشنواره راه پیدا می‌کنند.

صیامی گفت: البته گروه‌های راه‌یافته به بخش نهایی جشنواره موظفند که یک اثر تولیدی جدید را با حضور یک «راهبر» تولید کنند که این می‌تواند شرایط برگزاری جشنواره را متفاوت کند. هیأت داوران شاهد اجرای زنده آثار است که از اهمیت به‌سزایی برخوردار خواهد بود؛ به همین جهت تلاش شده تا بخش نهایی جشنواره سرود فجر بتواند دربرگیرنده تفاوت‌های کیفی باشد.

 

نخستین جشنواره ملی سرود فجر با حضور گروه‌های کُر، آکاپلا و سرود با هدفِ ایجاد تعامل بین گروه‌ها و ارتقای سطح شنیداری اهالی سرود و مخاطبانِ سرود برگزار می‌شود.

اهالی سرود می‌توانند براساس قواعدی که در فراخوان این جشنواره ذکر شده آثارشان را برای شرکت در جشنواره ملی سرود فجر ارسال کنند. همه اقشار جامعه با هر طیف فکری و مذهبی می‌توانند در جشنواره شرکت داشته باشند.